Slut med skole og andre nyheder


Jojo – det skete, selvfølgelig, at vi tog Lucas ud af den spanske folkeskole. Der er grænser for hvor meget jeg kan integrere mig… Vi besluttede at hjemmeskole, som vi måske, måske ikke ville have gjort i Danmark.

Hvad pokker er så baggrunden for det, kunne den nysgerrige læser så spørge? Arhg det er svært og langt – men jeg tror grundlæggende på at hjemmeskole er en rigtig god måde at lære på. Ude i den virkelige verden, med mulighed for virkelige projekter – efter eget valg, så mulighederne for læring bliver absolut størst. Men jeg var villig til at gå på kompromis med dét af hensyn til integrationen. Hvad jeg ikke var villig til at gå på kompromis med var Lucas trivsel. Han var ked af det, han var stresset, han var træt – og skoletræt efter mindre end 2 mdr. Han kunne godt lide at være sammen med andre børn, men allerede efter en uge spurgte han mig “behøver det at være hver dag?” Lektierne var en kamp hver dag – og når man så ikke tror på at børn lærer noget af at have lektier for, så er det sgu svært at kæmpe den kamp på nogen som helst autentisk måde… de havde diktat hver anden uge. Prøver i alle fag hver anden måned. Der var læsning og skrivning og stavning og … Allerede efter få uger begyndte han at tale om de ting “han ikke var god til” – jeg blev så gal så gal! Læreren havde givet ham indtryk af at “han ikke var god til spansk”. Læreren mente han var 3 år bagud fordi han ikke havde gået i skole før. Det tilmed en dreng der var forud i alle fag undtagen spansk inden han startede i skole: Han taler næsten flydende spansk, men nej kunne selvfølgelig ikke læse på et sprog han er ved at lære at tale – det siger sig selv (synes jeg), han taler også næsten flydende engelsk – hvilket han har lært sig selv, han taler selvsagt flydende dansk og læser også ganske udemærket på sit modersmål, hans evner i matematik behøver vi nok ikke nævne når læseren kender hans forældre, og så er der hans absurd nørdede interesse for dyr… da de havde naturfag den første uge bemærkede han tørt at der manglede en smag i gennemgangen af smagssanserne – de havde glemt umami. Alligevel lykkes det læreren at give ham indtryk af at han er “dårlig” i skolen. Han græd når vi skulle øve diktat, men græd også når han kom hjem og havde klaret sig dårligt i diktaten… arhmen altså!

De private skoler er lige så slemme (eller værere) og koster desuden en formue. Tilsyneladende er der faktisk en del spaniere der hjemmeskoler, de taler bare ikke så højt om det – for selvom det teknisk set ikke er ulovligt, så kan de sociale myndigheder godt begynde alle mulige undersøgelser af familien for “omsorgssvigt” (selvom flere domme har eftervist at disse børn måske netop er nogen af de mindst omsorgssvigtede børn i Spanien). Så man skal lede lidt – og pludselig dukker de op – de der lidt alternative mennesker, der ikke tror på prøver karakterer osv. Så vi skal nok få et netværk, og blive integrerede alligevel – det er så nok bare nogle andre mennesker vi bliver integrerede med 😉 Det gør mig ikke så meget. Faktisk er de mennesker vi har mødt igennem det her hjemmeskolenetværk helt utroligt åbne og varme og hjælpsomme (lidt lige som dem vi mødte i hjemmeskolenetværket i Danmark). Så vi glæder os. Skulle vi komme til at savne skolen er der nogle “paraplyskoler” her i nærheden – hvor forældrene skiftes til at undervise i det de er gode til. Ellers åbner der en dansk skole i Benalmadena efter jul – og den er ikke så frygtelig dyr igen. Men lige nu er vi bare glade for at Lucas kan få lov til at lære det han vil når han vil.

Det har været en tung tid og svært at tage beslutningen fordi vi jo egentlig tror på “skik følge”, men da jeg så Lucas danse ud af skolen i dag var jeg ikke i tvivl om at beslutningen var rigtig.

Første hjemmeskoledag er gået – med 2 timers intensiv bygning af monstre i modellervoks, leg, lidt fjernsyn og planlægning af ugen der kommer. I morgen bygger vi en robot, onsdag skal vi lære om drager, torsdag dinosaurer, fredag firben, lørdag på tur med hjemmeskolegruppen til Cadiz  og dagen efter skal vi have om skildpadder – hov jamen det er jo søndag? “Det er lige meget, for i hjemmeskolen kan man jo lære altid!” sagde Lucas. Mandag i næste uge skal vi have matematik – men så synes Lucas også vi skulle tage os en fridag. Det synes jeg er OK 😉

Andre nyheder? Jo vi leder efter en Finca (et lille landsted). Min mand har givet sig og vil lade mig blive Spaniens svar på Camilla Plum. Så nu skal vi bare finde et lille landsted hvor jeg kan have oliven, grøntsag og høns, kaniner og måske en ged eller et får. Så skal jeg rode i køkkenhaven og sylte til jeg bliver helt blå i hovedet. Når min mand har fri skal han bygge aquaponicssystemer, så vi også kan “dyrke” vores egne fisk. Jo jo det skal nok blive sjovt. Ungerne glæder sig til at få deres egne dyr (Lucas har plaget i årevis, men har jo ikke rigtig kunne få dyr i en lejlighed når man har astma…) – Mir vil gerne have giraffer og zebraer, men ikke løver. Jeg kan godt garantere hende at vi ikke får løver…

2 thoughts on “Slut med skole og andre nyheder

  1. Hej Lucas!
    Jeg er bare så glad for, at dine forældre har lavet om på det med skolen. Du har bare de bedste forældre et barn kan få!! Fra nu af er jeg sikker på, at du lærer en masse ting hele tiden, fordi det er sjovt. Og når jeg kommer næste gang, kan du måske lære mig noget – på spansk!! Jeg kan nemlig ikke så godt lære på computeren. Glemmer det igen.

    Kys og hils Mir og mor og far fra mig. Elsker jer!

    Mormor
    Jytte

Leave a Reply

