Braiserede Vagtler


Sct. Hans (San Juan) aften havde vi aftalt at vi skulle på stranden og se bål. Spanierne har nemlig en tradition der ligner vores med bål på stranden Sct. Hans og unge mennesker der hopper i havet bag efter – myten siger at det ikke er varmt nok til at bade før Sct. Hans. Det betyder reelt at det aldrig er varmt nok til at bade i Danmark, jeg kan ikke helt sige at jeg er uenig. Nogle mente at jeg måske burde holde mig fra stranden Sct. Hans aften, det kunne være at der ville være spaniere eller danskere der syntes jeg fortjente en tur til Blocksbjerg. Men en spansk bekendt beroligede mig med at de ikke brænder hekse af hernede, de nøjes med politikere, bankmænd og andet skidtfolk 😉

Vores venner i Guardalmar synes det lød som en god ide at vi kom ned til deres strand og foreslog at vi skulle drikke lidt rødvin, eller nærmere meget rødvin. Senere foreslog de så at vi lavede en gourmetaften hvor vi kom med hver vores ret og hver vores salat. Marcus og jeg lagde hovederne i blød – eller jeg lagde mit hovede i blød og bad min mand lave Ceviche (kold kogt fisk) og jeg besluttede at jeg ville lave braiserede vagtler – det er nemlig evigheder siden jeg har lavet rigtig blærerøvsmad (den slags lader jeg som regel Marcus om).

Jeg ledte efter opskrifter på nettet og blev temmeligt forvirret – for alle de amerikanske/engelske opskrifter jeg fandt sagde 2 vagtler pr. person, og de spanske sagde 1 pr. person – eller det troede jeg de gjorde. Rent faktisk sagde de spanske at jeg skulle servere 1 agerhøne pr. person. De er meget små de der vagtler, men jeg håbede at det gik, når nu vi også havde ceviche med og de andre også havde en hovedret. Det gik!

Opskriften er ikke spansk – den er i høj grad fransk. Men sammensat af en masse forskellige opskrifter jeg fandt rundt omkring på nettet – primært på agerhøne jo 🙂

Braiserede vagtler (8 personer – fordobles hvis det er eneste hovedret)

  • 8 vagtler
  • 100 g tørrede svampe
  • Svinefedt (el. smør)
  • 3 spsk sherry
  • En lille smule citronsaft
  • 200 g Iberisk skinke (el. serrano, bacon el. tørret panchetta)
  • 1 stort løg
  • 3 fed hvidløg
  • 1 stort glas hvidvin
  • Salt og peber

Jeg startede med at “mis’e” min ret – fordi vi skulle have den med ud til venner og ikke ville stå og lave det hele i deres køkken (altså de har et superlækkert køkken, men 4 kokke i et køkken… nej vel?

Så først lagde jeg svampene i blød i et kvarters tid (imedens tog jeg opvasken… maskinen var i stykker som sædvaneligt). Derefter blev de dryppet grundigt af (væsken fra iblødsætningen gemte jeg) og stegt i svinefedt – ved høj varme og i små portioner, så de bliver dejligt gyldne og ikke kogt. Derefter kogte jeg panden af i lidt sherryeddike og da den var dampet ind til næsten ingenting hældte jeg svampevandet på – og kogte ind til næsten ingenting. Derefter hældte jeg svampene i og en lille bitte smule citronsaft.

Inden vi kørte skar jeg løg og hvidløg i små stykker, saltede vagtlerne og pakkede alt ned.

Vel hjemme hos vores venner gik jeg igang med maden – ca. en halv time før vi skulle starte med forretten (kunne være kortet ned hvis jeg havde brunet løg hjemmefra, det tog lang tid). Jeg startede med at stege skinken (som var skåret i små stykker) og tage den fra. Så brunede jeg vagtlerne og tog også dem op. Til sidst brunede jeg løg og hvidløg og smed det hele tilbage i gryden – incl. svampe. Hældte hvidvin på og så satte vi os til at spise Marcus’ ceviche (nuijjj den var god – selv den ikke-fiske-spisende 20 årige tog fra). Da vi var færdige med forret kunne jeg gå i gang med at anrette – jeg havde lavet kartoffelmos hjemmefra og den havde stået på lavt blus, så den holdt varmen medens vi spiste forret. Underet ses oven for – jeg var ret stolt.

Vores venner serverede svinemørbrad, med patatas bravas (bitte bitte små friturestegte kartofler m. bravasauce), raita og ovnbagte kartoffelbåde – ummmmm.

Da maden var spist, sad alle unger og så fjernsyn, de voksne havde fået godt med rødvin og ingen af os gad at gå på stranden – vi når det næste år.

Leave a Reply

