Conejo Estofada – braiseret kanin


Yay – nu fik jeg lige postet uden indhold 🙂

Det er blevet sommer hernede, så varmt at frokosten spises indendørs på trods af nyindkøbt pergola. Til gengæld spises morgenmad og aftensmad ude. Ungerne leger ude – i sær Lucas – hele eftermiddagen. Om formiddagen er vi begyndt at svømme, så ungerne kan lære det, det er vigtigere her end i DK – for her er der pools overalt og ungerne skal skal skal vide hvordan man begår sig i vandet.

Nå, men normalt bruger jeg den her opskrift på kanin: Kanin a la Annemad i Spanien – den er intet mindre end fantastisk! Mind mig om at jeg skal til Jerez de la Frontera for at møde manden der lavede den sammen med Anne.

Men i dag skulle vi prøve noget nyt og jeg kiggede lidt i vores spanske Frøken Jensen (Ortega: 1080 Recetas) og fandt frem til Conejo Estofada. Her følger en opskrift, som er sådan lidt sat sammen af hvad jeg nu havde i huset.

  • 1 stk kanin (eller kylling) parteret i forben og bagben, rygkødet og brystkøddet er skåret af og skåret i små stykker – nyrene er også med her.
  • 2 store løg
  • 5 fed hvidløg
  • 1 ds. flåede tomater (eller 400 g friske hakkede)
  • Estragon
  • Oregano
  • Persille
  • Timian
  • 1 stort glas hvidvin
  • 2 store glas vand
  • Olivenolie, salt og peber
  • ca. 100 g. grønne bønner (min tilføjelse)

Den parterede kanin brunes i en tykbundet gryde i rigeligt olivenolie – tages op af gryden igen. Løg i skiver sauteres i resten af olien sammen med hvidløg – når de er klare tilsættes tomat og simrer i 5 min. Krydderurter tilsættes sammen med hvidvin og væsken reduceres til ca. det halve. Derefter tilsættes vand, gryden bringes i kog og simrer under låg i 1-2 timer. Hen mod slutningen tilsatte jeg de grønne bønner – hernede er det de flade … hestebønner? Jeg ved faktisk ikke hvad de hedder, men jeg havde fået et helt kg med fra grønthandleren forleden – og de skulle jo bruges. Serveres med kartofler, brød eller ris.

I morgen går turen til Granada for at besøge vores venner som vi også var i Nerja med – vi glæder os allesammen. Både til at se dem, men også til at se den gamle bydel i Granada – jeg skal nok få lagt billeder op når vi kommer hjem. Mandag har Marcus fri, så der skal vi nok ordne have inden den igen står på hverdag.

2 thoughts on “Conejo Estofada – braiseret kanin

Add yours

    1. It was. I am considering writing the blog in English – but I’d have to do both, since some of my danish readers don’t read English very well. And time … I can’t seem to find it 🙂 Made your bean stew yesterday – it was lovely.

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

