Appelsinsyltning


Jeg syltede appelsiner i går – der var appelsinsaft og sukker ud over hele køkkenet i morges, for da jeg var færdig med syltningen insisterede Mir på at komme ud og lege i gården – og jeg synes faktisk at det er lidt synd for hende at hun skal tilbringe alle sine eftermiddage i køkkenet bare fordi hendes mor er sådan en madnørd.

Grunden til at jeg alligevel blev nød til at sylte var, at jeg havde 15-20 kg appelsiner stående i mit viktualierum og de var begyndt at mugne. Min lokale appelsinbonde havde nemlig et tilbud på 20kg for €4 og det kunne jeg ikke stå for (plejer at betale €3 for 5kg) og jeg ville jo gerne sylte og appelsinhøsten er jo snart slut og så er der ikke flere lokale øko-appelsiner før engang i efteråret. Jeg havde bare ikke lige regnet det faktum at jeg er alene med ungerne i denne uge. Ej heller at modne øko-appelsiner rådner på ganske få dage… (til forskel fra de uøkologiske jeg får på markedet, der nærmest ikke kan rådne…).

Det her er ikke en opskrift, den kan du finde her: oranges preserved in brandy – bortset fra at jeg ikke havde nok sukker (skulle bruge 2,5 kg havde kun 1 kg), og heller ikke nogen cognac – ikke engang en billig spansk brandy havde jeg, så jeg brugte en hel flaske moscatel, som vi har haft stående i skabet siden vi sidst var i Denia (dvs siden før Lucas blev født). Moscatel er også meget sødere end brandy og jeg brugte meget mere, så det går nok lige op… Nårh ja og jeg havde heller ikke hel kanel og Marcus kan ikke lide stjerneanis… Men altså overordnet set er det den opskrift.

20120419-160131.jpg

20120419-160144.jpg

Jeg hældte den kogende sirup direkte på appelsinerne (der jo var kogt i samme sirup) i skoldede glas – her til morgen var det ene glas forseglet pga vakuum, men det andet var ikke så jeg planlægger at henkoge det i aften.

Men der kunne være ca. 10 appelsiner i hvert glas. Så jeg skulle forbruge lidt flere hvIs ikke jeg skulle se for mange rådne. Så jeg skar skralden af en masse appelsiner og skivede dem og hældte appelsinjuice på – spiste dem til morgenmad med græsk yoghurt og mandler mmmm… De bliver nok også henkogt engang i aften, ellers tror jeg ikke de holder så længe.

20120419-161528.jpg

Jeg fik gjort et godt indhug i kassen, men der er stadig mange tilbage.

20120419-160606.jpg

Til sidst ville Mir ikke længere acceptere alle mine “vent” og “lige om lidt” mere – hun kedede sig og insisterede på en cykeltur

20120419-160855.jpg

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

