Mad i Spanien


Jeg elsker sydeuropæiske supermarkeder. Jeg elsker sydeuropæiske markeder, markedshaller, charcutteributikker – selv Metro i Spanien elsker jeg.

Pt. spiser vi meget enkelt, synes vi selv. Vi har spist meget kylling – og vi spiser meget “færdigmad” – dvs. pølser ol. For vi bruger rigtig meget tid på at køre i IKEA og købe møbler og på at samle dem (stadigvæk) og pakke flyttekasser ud. Vi har nu kun en 10-12 flyttekasser tilbage, så vi kan se enden på det.

Men den mad man så kan få i et supermarked – jamen altså! For slet ikke at tale om at vores lille bitte bitte markedshal har 3 slagtere, en bager, 4 fiskehandlere, 4 grønthandlere, en charcuteributik, en tørvarebutik (nødder, tørrede bælgfrugter og krydderier), en frostvarebutik og en skrædder. Muslingerne hos fiskehandleren er så friske at de ligger og slikker sig om munden.

I dag lavede vi en lille hurtig frokost bestånende af stegt chorizo indkøbt i Makro (dvs. det samme som Metro), kartofler, grillet peber og lidt butternut græskar. Til forret en lille salat af babyromaine, agurk, avokado, gudommelige oliven fra markedet, blandet med rigtig gode oliven fra Lidl (jeps Lidl).

Når ja kunne man tænke, det kan du vel også købe i Danmark? Ja men her er det bare overalt (OK pølserne fra Lidl og Aldi er ikke anbefalelsesværdige). Vi får nye oliven hver eneste uge som er bedre end dem i sidste uge og det samme med chorizoen. I makro går jeg ned ad en gang hvor der hænger den ene Iberico-pølse efter den anden, det samme med den tørrede mørbrad. Alvorligt – den billige olivenolie jeg købte i Aldi er bedre at dyppe mit brød i end den dyre økologisk jeg før købte i Netto. I Makro har de række og række og rækkevis af olivenolie, klar, uklar, mørkegrøn, mere gullig, øko ikke øko – alt sammen jomfru olivenolie. I Aldi kan jeg få den samme Confit de Canard som Marcus og jeg hjembragte i dyre domme fra en eller anden Cavé i Bordeaux – i Aldi! Det brød jeg ind imellem har købt på tanken, når jeg ikke lige fik bagt eller kørt til bageren er bedre end det brød jeg køber hos langt de fleste danske bagere.

 

Jeg sad forleden og kiggede i Nikolaj Kirks “Fisk” og han griner sådan lidt af at danskerne himler op om udvalget af fisk sydpå og hvorfor man dog ikke kan få det samme i DK – for det kan man jo siger han. Ja – men forskellen for mig er at her har jeg det overalt. Hernede i mit lokale supermarked – Mercadona – har jeg et størrere udvalg af fisk til hverdag end jeg havde når jeg stod hos min højst elskede Windsor fisk på Frederiksberg. Og Mercadonas udvalg er ikke supergodt, nej supergodt er markedet, eller markedet inde i Malaga, eller Carrefour for den sags skyld. I Mercadona kan jeg på en flad hverdag købe 2-3 forskellige slags friske muslinger, flere slags rejer/gambas/jomfruhummer, små og store blæksprutter og så en masse fisk, hvoraf jeg ikke kender navnet på halvdelen. Går jeg over på den anden side af gaden på markedet er der sværdfisk og tun og flere slags muslinger og flyvefisk og sardiner og bacalao osv osv. Der er fisk og skaldyr der er lige så billige eller billigere end kylling og så er der dem der kun er til festligere lejligheder. Jeg kan svømme væk i det og jeg køber mig fattig i det. Eller det ved jeg faktisk ikke om jeg gør – har stadig ikke helt en fornemmelse for penge og hvor meget jeg bruger… jeg køber bare og spiser.

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

