Lidt om honning og meget om bjerge


Vi skulle have været på stranden i dag – og måske i Toys’R’Us for at købe en gave – men sådan blev det ikke.

Vi var på markedet, kom sent afsted fordi både Lucas og jeg snøvlede, og jeg besluttede mig for at jeg absolut ikke gad stresse over det. Da vi kom ned på markedet skulle vi kun have nødder og frugt og lidt grønt til en suppe. Men der var en honningmand – og han havde Eukalyptushonning og Avokadohonning og Timianhonning etc. etc. – på alle hans glas stod der “Museo de Meil – Malaga”. Vi købte et glas Eukalyptushonning, gik videre, købte grønt og gik så tilbage til ham – hvor det der museum lå? Lige her oppe i Malagabjergene, du ved på vejen mod Granada, så drejer du af og så er du der nærmest. Jeg spurgte Lucas om vi skulle tage på museum – han sagde ja, så var den sag lissom afgjort. Jeg fik adressen og kørte så ned til biblioteket for at finde en rute – biblioteket har gratis wifi – Pepe phone (det hedder de altså) ved stadig ikke rigtig om vi er kreditværdige, så 3G har jeg ikke endnu. Jeg måtte parkere ulovligt – som den gode spanier jeg nu er ved at være – for at få wifi uden at stige ud af bilen. Derfor blev ruten kun gennemset lidt nødtørftigt – op på motorvejen, A-45 mod Granada og så af v. hovedvej A-356 hvor svært kunne det være.

Og jeg kørte, og jeg kørte og jeg kørte – og så kørte jeg ind til siden for at tjekke hvor jeg var og Googlemaps sagde at jeg var laaaaaaaaaaaaaaaangt fra afkørslen, så jeg kørte videre og tænkte at nu var jeg da snart i Granada… Til sidst kørte jeg igen ind til siden og så sagde Google at jeg var laaaaaaaaaaaangt fra afkørslen, på den anden side… Så jeg skulle til at vende da jeg så et skilt mod den der by vi skulle op til. Wuhu! Tænkte jeg og så kørte vi.

MandeltræerAd bjergveje og hårnåle sving – op ad et bjerg og ned af et bjerg. Og dér midt på en bjergvej tabte jeg for 2. gang mit hjerte til Malagaprovinsen – for gud i himlen hvor er her smukt! Jeg har ikke noget ordentligt kamera – og er faktisk heller ikke særligt god til at tage billeder, så jeg har lånt lidt rundt om på nettet. Mandeltræerne blomstrer lige nu og dalene og bakkerne er lyserøde af blomstrende træer. Imellem mandeltræer ligger oliventræer, så landskabet skiftevis er sølvgråt og lyserødt. Bakkerne er bløde og grønne, for pludselig at skifte til en stejl klippevæg – der strækker sig mod himlen.

“Tror du man kan kravle op til gud nogen steder?” siger Lucas. Nej det tror jeg så ikke – men man behøver nok heller ikke, for han er jo i alt, i vores hjerter, i bjegene og i græsset. “Så hvis man lægger sig i græsset er man lige så tæt på ham som hvis man kravler derop?” Ja det ville jeg mene – “det er godt, for hvis man falder ned fra den klippe, så slår man sig godt nok meget”.

Vi kom op til museet og opdagede at vi kom ind fra den modsatte side af vejen til Malaga… Det var siesta-tid og museet var lukket, så vi spiste mad på den nærmeste bar – der faktisk nærmere var en engelsk pub, men mad fik vi da.

Museet var lille bitte og al info var på spansk – undtagen nogle informationstavler med fingertuch-skærme der kunne skifte til engelsk – de virkede så ikke rigtigt. Men det kostede kun €3 at komme ind og Lucas synes det var en fest at kigge i bistader og prøve at holde en rødkande og dreje på håndtaget til en honningslynge. Vi prøvesmagte 6 forskellige slags honning og endte med at købe et glas honning mere med hjem. Avokadohonning blev vi enige om – jeg kunne bedst lide kastanjehonningen, men avokado kom ind på en klar andeplads og den kunne Lucas bedst lide, så den blev det.

Derefter gik turen ned ad igen – denne gang den korte vej mod Malaga. Vejen ned var lige så smuk som vejen op og jeg havde gang på gang lyst til at standse bilen og stige ud og synge “the hills are alive – with the sound of music”, men jeg var træt og det virkede som en fjollet ting at gøre, der på motorvejen mellem Granada og Malaga.

P.S. Billedet er venligst udlånt af Chicka Andaluza

2 thoughts on “Lidt om honning og meget om bjerge

    1. I think I might end up doing it in both english and danish – but for now it’s just danish, just writing people back home about what we are experiencing here. Thank you very much for your blog – it’s a great source of inspiration.

Leave a Reply

