Siesta


Jeg elsker siesta!

Siesta gør at jeg pt. sidder kl. næsten 23 og er frisk. Mir er puttet, Lucas er på vej i seng og jeg har nu tid til mig selv. Opvasken er taget, brødet er sat over til i morgen – og bortset fra generelt flytterod er her faktisk ret pænt. Alt dette pga. siesta.

Systemet er helt fuldt integreret i det spanske samfund – alt er lukket ml. 14-17 (med undtagelse af de størrere supermarkeder). Børnene kommer hjem fra skole kl. 14, spiser frokost og så sover de fleste til middag, også forældrene. På den måde har man overskud til dagens anden halvdel – la tarde.

I DK var jeg tit fuldstændigt flad kl. 15 og kæmpede for ikke at falde i søvn når jeg puttede Mir til lur kl. 14 – jeg kæmpede mig igennem dagens sidste timer, ventede ivrigt på at Marcus kunne komme hjem så han dog bare kunne tage lidt af ansvaret for mig – og jeg sov når hovedet ramte puden kl. 22 – var jeg oppe senere var hele næste dag ødelagt. Den tid Mir sov havde jeg enten alenetid med Lucas, prøvede at indhente al vasketøj, opvask etc. eller tog mig en pause med en lille dårlig samvittighed. Havde jeg dog bare sovet – og insisteret på at Lucas skulle sove hvis han var hjemme.

Nu sover vi alle – jeg sover dog kortest, Lucas ofte længst – og jeg kan gå ind i dagens anden halvdel med frisk energi. Og selvom ungerne er oppe til 22-23 stykker, så har jeg alligevel alenetid om aftenen – for jeg kan holde til 00-01 ca. uden at jeg ødelægger næste dag.

Det eneste problem er at Mirs lure stadig er som vinden blæser og nogen gange når hun at tage en siesta et par timer før os andre. Så kan jeg jo ikke lægge mig til at sove med Lucas og så kan jeg mærke trætheden der sidder i øjnene hele eftermiddagen – og hvordan ønsket om at børnene bare skal i seng snart bliver påtrængende så snart jeg når aftensmaden. Hun lærer det forhåbentlig – og jeg lærer forhåbentlig også at sove de dage hvor tankemylderet trænger sig på og roen ikke rigtig indfinder sig. For det overskud den halve time midt på dagen giver – det er guld værd.

Leave a Reply

