Første brev hjem


29. januar – det er en måned siden vi rejste herned. Tiden flyver afsted!

Jeg har titusinde gange gået og tænkt over at dét her må jeg da skrive når jeg skal skrive hjem – og nu er der så meget at jeg ikke ved hvor jeg skal begynde.

Solo en España

Det siger vi tit til hinanden … mest pga. vores hus.

Vi ankom som sagt d. 29. december og ejendomsmægleren mødte os ved huset sammen med udlejer. Air con’en var i stykker, der ville komme en gut, måske i morgen, og ordne den, vi låner et elektrisk varmeapperat i mellemtiden.

Dagen efter finder vi ud af at vi ikke kan starte opvaskeren. Nå ja men den vil Miguel ordne når han kommer siger vores mægler. Han når så ikke at komme før nytår. Samme dag opdager vi også at gulvet er skævt i det ene badeværelse – altså den forkerte vej – så når der kommer vand på gulvet når man bader løber det ud på reposen. Dørkarmen i badeværelset er faktisk allerede ødelagt.

Oppe på Marcus’ kontor på 2. sal er der fugt i det ene hjørne, i det der må være Europas tørreste land… vi mener det stammer fra air-con’en. Faktisk er der fugt op ad alle badeværelser (vi har 3), faktisk er der også lidt ud mod haven i stuen. Det er nok alt sammen tørt inden sommeren indtræffer.

Miguel kommer for at fixe air con og konstaterer at der er to anlæg – det ene mangler gas, det andet er brændt af, helt brændt af, der er sod i loftet … det skal skiftes, men hvad værrere er – hvorfor har HFI-relæet ikke slået fra? Hvad andet i huset er ikke i forbindelse med HFI-relæet?

Opvaskemaskinen virker ikke fordi pumpen er i stykker, den vil Miguel skifte – det tager et par dage for han skal ind til Malaga for at hente en ny. I mellemtiden har jeg opdaget at ovenen ikke virker, den fixer Miguel som en mis – nogen har revet en ledning over inden i oven (WTF??? Sådan så Miguel også ud i hovedet, jeg tror også at han sagde grimme ord på spansk som jeg ikke forstod).

Så bemærker Marcus en plet på gulvet i badeværelset i stuen, vi er i DK og tilbage igen og pletten er væk, dagen efter er den vendt tilbage – det er resterne af min opvask… som altså er endt i bruseniechen … ringer til ejendomsmægleren – hun sender en mand, som fixer det. Afløbet er stoppet til, han renser det og vi har ikke siden haft problemer med beskidt opvaskevand i vores brusenieche.

Døren til badeværelset i stuen driller, den kan ikke lukke og ind imellem er den lidt svær at åbne. Til sidst skal døren låses for at man kan gå på toilettet alene. Nej – til allersidst går den i baglås, så nu har vi to badeværelser. Miguel kigger på det når han kommer med den nye air con til første sal. Min håndcreme, neglesaks’ og en masse andet står der inde, men det går nok, så lange er ungernes negle heller ikke.

Så opdager vi årsagen til at vores emhætte virker mindre effektiv – den puster luft i stedet for at suge. Vores ejendomsmægler mener det er et særligt spansk system, der puster ren ny luft ind i køkkenet – om jeg ikke kender det 😉 Nej det gjorde jeg ikke… Så det skal Miguel så også ordne, når han kommer med vores nye air con.

Sidst på listen over de mange ting vi skal gå til vores stakkels udlejere med er at slangen er faldet af opvaskeren midt medens den var ved at pumpe meget varmt vand ud – ud på gulvet endte det, på alle vores kogebøger – som stadig stod på gulvet fordi vi ikke har fundet den rigtige reol til dem. Vi finder ud af at slangen bare har været stukket ind i et hul i væggen – faktisk er der to sådanne huller, direkte ud til afløbet – godt det ikke har regnet sådan rigtigt den her vinter. Ejendomsmæglerens søde finske kollega forsikrer mig om at selvom der måske er en del byggesjusk i Spanien, så er vores hus altså en joke.

Lucas sagde forleden, da en myre kravlede ind igennem et hul i pakningen i vores havedør “det må være et meget gammelt hus det her”. Nej min skat – det er et helt nyt hus. Kun i Spanien, kan der være  meget galt med et helt nyt hus.

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

Up ↑

